Een keurmerk voor een uitvaartonderneming. Wat zegt dat eigenlijk?

Welke keurmerken zijn er?

In de uitvaartbranche bestaan verschillende organisaties die een keurmerk uitgeven wanneer de onderneming voldoet aan een aantal criteria en bereid is de bijbehorende contributie te betalen.

Logo SKU

Keurmerk Uitvaartzorg

Deze stichting hanteert het principe van
de Zes Zekerheden, t.w.:

1. Heldere afspraken over uitvoering
2. Transparante kostenbegroting
3. Goede organisatie van de uitvaart
4. Bekwaam personeel
5. Doelmatige klachtenafhandeling
6. Klanttevredenheidsonderzoek

Kwaliteitsregister Uitvaartverzorgers

Een uitvaartbegeleider mag dit keurmerk voeren als hij of zij voldoet aan de volgende eisen:

Een uitvaartverzorger die staat ingeschreven in het Kwaliteitsregister Uitvaartverzorgers dient minimaal aan de volgende voorwaarden te voldoen:

DIPLOMA:

  • Een opleiding hebben gevolgd waarvan minimaal 9 dagen klassikaal;
  • Een stage van tenminste 10 dagen te hebben doorlopen;
  • In het bezit te zijn van een diploma waarvoor een schriftelijk en mondeling examen is gedaan.

OF AAN ERVARING:

  • Minimaal 5 jaar aantoonbaar werkzaam als uitvaartverzorger;
  • Ten minste 60 uitvaarten zelfstandig verzorgd;
  • Werkzaam te zijn bij een uitvaartonderneming (in loondienst of zelfstandig).

Keurmerk Persoonlijke Uitvaart

Hier dienen de ondernemers minimaal aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  • De uitvaartonderneming is een kleinschalige lokale onderneming.
  • Persoonlijke aandacht en betrokkenheid staan centraal. U beslist alles zelf.
  • U wordt zoveel mogelijk door één en dezelfde persoon wordt begeleid.
  • Iedere uitvaart wordt samen met u op maat samengesteld. Er wordt geen gebruik gemaakt van vaste draaiboeken en/of protocollen.
  • U ontvangt uiterlijk de volgende dag een transparante concept begroting.
  • U betaalt alleen voor diensten en producten die u daadwerkelijk afneemt.
  • De uitvaartondernemer dient minimaal 12 beoordelingen per jaar te krijgen met een gemiddelde score van minimaal een 7 van de 10.
  • De uitvaart hoeft niet direct in één gesprek geregeld te worden. De uitvaartverzorger komt, indien u dat wenst, iedere dag persoonlijk bij u langs om beetje bij beetje meer vorm aan de uitvaart te geven.
  • De uitvaartondernemer besteedt alle tijd die nodig is om samen met u een persoonlijke uitvaart te creëren. Er is geen maximum tijd die aan het verzorgen van een uitvaart wordt besteed.
  • Het uitgangspunt is dat de uitvaartverzorger die de uitvaart met u bespreekt, ook degene is die u op de dag van de uitvaart begeleidt.
  • Uw beoordeling bepaalt of de uitvaartondernemer het keurmerk mag blijven voeren.

Wat kunt u als consument met deze keurmerken?

Een plaatje van een keurmerk kan u de indruk geven dat het bij dat bedrijf goed geregeld is. Het geeft een vertrouwd en zeker gevoel. In onze branche gaat het echter om een dienstverlening waarbij emoties een grote rol spelen. En dan zegt een keurmerk dat zegt dat iemand de benodigde papieren heeft en minimaal 20 uitvaarten per jaar doet nog niets over de manier waarop hij of zij zijn werk doet. En juist de manier waarop, het gevoel erbij, empathie, betrouwbaarheid van de persoon, integriteit, zorgvuldigheid, dát zijn volgens mij de kernwaarden die een uitvaartbegeleider tot een goede uitvaartbegeleider maken. Iemand kan nog zoveel keurmerken voeren, wanneer het contact met de familie vluchtig is, ongeïnteresseerd, haastig en onzorgvuldig, dan is de familie niet geholpen. In dit vak is het echte menselijke contact en de oprechte wil om te ontzorgen naar mijn mening cruciaal. En dat laat zich slecht in een keurmerk vangen.

Waarom staat La Luna Uitvaart dan wel vermeld in het Kwaliteitsregister Uitvaartverzorgers?

Zoals ik eerder aangaf, twijfel ik sterk aan de concrete waarde van de genoemde keurmerken. Is iemand die 60 uitvaarten per jaar doet, per definitie beter dan iemand die er minder dan 20 per jaar doet? Natuurlijk geven de eisen van de verschillende keurmerken een beeld van wat je van een uitvaartondernemer mag verwachten. Maar zijn dat niet de gewone dingen die een uitvaartbegeleider sowieso altijd moet doen?

Ik begrijp dat sommige mensen een goed gevoel krijgen bij een bedrijf waar een keurmerk aan hangt. Dat is dan ook de reden dat ik me bij het Kwaliteitsregister Uitvaartverzorgers heb ingeschreven. Om ook die mensen naar mijn website te trekken en ze dan hopelijk met mijn verhaal aan te spreken. Want mijn persoonlijkheid en manier van werken zorgen er uiteindelijk voor dat iemand mij kiest voor de begeleiding van een uitvaart. De reviews van families achteraf zijn voor mij vele malen belangrijker als overtuigend bewijs voor zoekenden dat ze bij mij aan het goede adres zijn.

En nu de grootste illusie…

Onlangs kreeg ik een mail dat ik de Top Score Badge van Trustoo had verdiend. Dit is wat men schreef:

La Luna Uitvaart stond al in de Top 10 uitvaartverzorgers in jouw regio op Trustoo. Volgens onze gegevens behoor je zelfs tot de beste bedrijven op het hele platform. Hiermee heb je de Top score badge verdiend!

Trustoo pretendeert de website te hebben waar je de beste bedrijven in jouw regio kan vinden. Ongevraagd plaatsen zij bedrijfsgegevens en hangen daar zelf een score aan. Niemand van Trustoo heb ik ooit ontmoet. Ik heb ze nooit een prijsopgave gedaan. Dus waar die fantastische beoordeling op gebaseerd is?
En dan mag je met die Top score badge jezelf gaan aanprijzen op je social media. Nee, dank u. Wat een wassen neus! Ik laat liever de families die ik begeleid heb reclame voor me maken. Dat zegt werkelijk wat ik te bieden heb. Als je daar nieuwsgierig naar bent geworden, lees dan verder op:

https://www.lalunauitvaart.nl/referenties/